Aller au contenu

Images pas cool, justice sociale & steaks saignants


Lancelot

Messages recommandés

Ptet à cause de ça : " le patron de Saatchi & Saatchi a balayé le problème : « Ce putain de débat est dépassé. » Puis il a assuré à la journaliste qu’il ne passe « pas de temps » sur ces enjeux"

 

À cause de l'emploi du mot putain, qui selon nos cherEs bloggeurEs égalitairEs constitue en soi un slut-shaming tacite et renforce le patriarcat ? :icon_ptdr:

Lien vers le commentaire

De l'année dernière:

 

https://electricliterature.com/should-white-men-stop-writing-the-blunt-instrument-on-publishing-and-privilege-ccfb55717f75#.lezt5bjwk

 

"Should white men stop writing? The blunt instrument on publishing and privilege"

 

 

I am a white, male poet — a white, male poet who is aware of his privilege and sensitive to inequalities facing women, POC, and LGBTQ individuals in and out of the writing community — but despite this awareness and sensitivity, I am still white and still male. Sometimes I feel like the time to write from my experience has passed, that the need for poems from a white, male perspective just isn’t there anymore, and that the torch has passed to writers of other communities whose voices have too long been silenced or suppressed. I feel terrible about feeling terrible about this, since I also know that for so long, white men made other people feel terrible about who they were. Sometimes I write from other perspectives via persona poems in order to understand and empathize with the so-called “other”; but I fear that this could be construed as yet another example of my privilege — that I am appropriating another person’s experience, violating that person by telling his or her story. It feels like a Catch-22. Write what you know and risk denying voices whose stories are more urgent; write to learn what you don’t know and risk colonizing someone else’s story. I genuinely am troubled by this. I want to listen but I also want to write — yet at times these impulses feel at odds with one another. How can I reconcile the two?

— Anonymous

 

Dear Anonymous,

 

I have thought a lot about your letter. I know that you’re not the only white male writer asking these questions. As a white writer myself, I’m not necessarily the best person to answer. But this is my column, so I’m going to do my best, because I think it’s an important issue.

 

I want to come at your question from a different angle though. You ask whether the time to write from your experience — the “white, male perspective” — has passed. I think this is the wrong question. The white male experience was not more important in the past than it is now. In Western culture, the white male experience has been overexposed, at the expense of other experiences, for centuries. The only difference is that the culture — at least the subculture that’s important to you — no longer accepts the white male perspective as default. You can and should respond to this shift, but I don’t think the answer is to stop writing.

 

Instead, you should do what you can to make sure your own perspective is not getting more exposure than it deserves — that you’re not taking up more than your fair share of space. Many people have been angered, rightfully, by recent stunts in conceptual poetry that exploit real tragedies, like the death of Michael Brown, for the benefit of white artists. So I think you’re right to be concerned that persona poems could come off as a form of exploitation and appropriation; there’s also a risk of self-congratulation and unexamined complicity. Even if your goal is to learn and to empathize, one wonders why your act of inhabiting a woman’s or POC’s perspective would be more deserving of readership than writing by someone who has lived that experience? And the problem is, because of your status as a white male, whatever you do write is easier to publish, all other things being equal. Whether or not you or your editors and readers are aware of it, you get automatic bonus points. You’re at the lowest difficulty setting in the video game of life.

 

When the VIDA counts come out and multiple publications are shown to publish far more men than women (with the numbers for POC writers looking even worse), editors make excuses about their submission pools — they get far more submissions and pitches from men than women. Then people inevitably respond by telling women to write more, submit more, and pitch more. I think this is exactly the wrong response: Instead we should tell men to submit less. Pitch less. Especially white men. You are already over-represented. Most literary magazines are drowning in submissions. Instead of making things even harder for overworked, underpaid editors, let’s improve the ratios in the submission pool by reducing the number of inappropriate, firebombed submissions from men. You — white men — have all the advantages here, so you should work to solve the problem of imbalance, instead of putting all the burden on women, POC, and LGBTQ to fix it themselves. (And I’m suspicious in any case that perfectly balanced submission queues would always lead to gender parity on the other side.)

 

So here are my suggestions for things you can do — so you can “listen” while also writing, so you can write your own experience without denying anyone else’s or colonizing their stories:

Read more books by women, POC, and LGBTQ writers. Make their experience a bigger proportion of your reading, and learn that way instead of by appropriating their voices. Then amplify what you love — recommend those books to friends, teach them if you teach, give them away as presents. If you edit a magazine, make sure you’re not overexposing white male authors, giving them too much space because it’s what you relate to. Even if you don’t edit or teach anything, you can promote more diverse authors to editors and teachers you know.

 

Don’t be a problem submitter. When I edited a magazine, we got far more submissions from men, and men were far more likely to submit work that was sloppy and/or inappropriate for the magazine; they were also far more likely to submit more work immediately after being rejected. When you submit writing, you’re taking up other people’s time. Be respectful of that. I said in my last column that getting published takes a lot of work, which is true — but most of that work should take the form of writing, and revising, and engaging with people in the writing world, not just constantly sending out new work, which starts to look like boredom and entitlement.

 

Think of this as something like carbon offsets. You are not going to solve the greater problem this way, on your own, but you might mitigate the damage.

I’m sure some people would tell you to stop writing; I’m not going to. There is already more writing produced every day than anyone could ever be expected to read, and producing writing is not necessarily an imposition, since people have the option not to read it. I’m not even going to tell you not to write about race or gender; you might even be obligated to. There are surely non-exploitative ways to do so; I wish I knew the formula for how. The best approach is likely to work toward good writing regardless of your subject matter; to me that means choosing complexity over obvious, trite sentiments, and avoiding self-flattery — don’t cast yourself as the white savior.

 

The Blunt Instrument

 

Lien vers le commentaire

mmh ca va on a vu plus intense comme vandalisme :)

 

dans mon quartier les SJW  graffitent les graffitis, il y a un artiste qui fait des choses avec des femmes nues et se fait graffiter ou dechirer son 'art' par des sjws, j'ai eu envie de m'y mettre mais l'ensemble est condamnable donc je ne prefere pas. 

Lien vers le commentaire

mmh ca va on a vu plus intense comme vandalisme :)

 

dans mon quartier les SJW  graffitent les graffitis, il y a un artiste qui fait des choses avec des femmes nues et se fait graffiter ou dechirer son 'art' par des sjws, j'ai eu envie de m'y mettre mais l'ensemble est condamnable donc je ne prefere pas. 

 

Une bouteille d'huile de tournesol sur le mur ;)

 

Bien étalée, faire couler doucement. Avant qu'une peinture ne prenne... 

 

Bon après, c'est dégueu.

Lien vers le commentaire

well techniquement meme ca, si je me fais attraper je vais avoir du mal a expliquer que c'etait pour une bataille d'idees :D

 

Mmm dommage, j'avais fait ça dans le sud. Ca a un tel niveau de fun de voir le mec débarquer avec sa bombe et la peinture merder grandement au mur.

Puis le gars secoue sa bombe, la regarde, recommence, revient une heure plus tard avec une autre bombe, toujours pas... HAHAHAHAHA

Lien vers le commentaire

 

"The graffiti was written in permanent marker, which took part of the long weekend to clean off."

Ils n'ont pas d'alcool ménager en Nouvelle-Écosse ?

 

mmh ca va on a vu plus intense comme vandalisme :)

 

Ça rejoint un peu les stéréotypes sur les Canadiens ultra-polis, n'empêche.

 

Sinon, les idées écrites sur des murs, c'est vieux comme l'humanité... Après, pour être plus poignant que dégueu, il faut choisir l'endroit. C'est vrai que taguer une site historique ou la maison de quelqu'un est minable, mais dans l'environnement urbain, y a plein d'endroits comme des clôtures temporaires, des murs délimitant des impasses paumées, où il est difficile d'argumenter qu'un message au marqueur diminue la valeur marchande du truc. Personnellement, j'aime bien croiser des inscriptions marrantes ou provocantes (après y en a beaucoup qui espèrent l'être mais n'arrivent pas)...

Lien vers le commentaire

Mmm dommage, j'avais fait ça dans le sud. Ca a un tel niveau de fun de voir le mec débarquer avec sa bombe et la peinture merder grandement au mur.

Puis le gars secoue sa bombe, la regarde, recommence, revient une heure plus tard avec une autre bombe, toujours pas... HAHAHAHAHA

 

en tout cas je me servirai de ce truc si jamais j'ai un mur pris pour cible c'est sur ;)

Lien vers le commentaire

Via TL;DR.

http://dailysurge.com/2015/06/prof-i-chose-not-to-have-children-because-theyd-be-white/

Prof: I Chose Not To Have Children, Because They’d Be White

Ali Michael, a professor at the University of Pennsylvania’s (Penn) Graduate School of Education, was prompted to write by the Rachel Dolezal saga, in which the head of Spokane’s NAACP branch was revealed to be a white woman who simply identifies as black and has assimilated into black culture. Dolezal’s aspiration to forsake whiteness and embrace a new race, Michael says, is actually a routine one among whites who are repulsed by the racism and privilege they see all around them.

Michael says that, like Dolezal, she has gone through an extensive phase of trying to eradicate her whiteness (or as she calls it, Whiteness)– one so severe that she decided she didn’t want to reproduce.

“I sometimes don’t want to be white either,” Michael says. “There was a time in my 20s when everything I learned about the history of racism made me hate myself, my Whiteness, my ancestors… and my descendants. I remember deciding that I couldn’t have biological children because I didn’t want to propagate my privilege biologically.”

Michael’s describes her efforts as virtually all-consuming: She lived with a black family for a time, shaved her head, and read exclusively black authors. She also lashed out at those who dared to be white without shame.

“I disliked my Whiteness, but I disliked the Whiteness of other White people more,” she writes. “I felt like the way to really end racism was to feel guilty for it, and to make other White people feel guilty for it too.”

Michael has apparently mellowed out a little bit over time, and says she now accepts the necessity of whites accepting their racial identity rather than taking a new one, but mostly because this is the best way for whites to feel adequately guilty.

“At the end of the day, we need White people to see that we are White,” she says. “When we recognize and own our Whiteness, we can account for our own portion, our one 1/billionth of responsibility for what White people have done throughout history. We can work with other White people to begin to challenge bias, ignorance and colorblindness. We can use our privilege to confront the sources of that unfair favoring.”

Today, Michael’s work at Penn continues to have a very racial focus. Her core research interests include “how white families racially socialize their children,” and her website contains handy links to materials such as “10 Quick Ways To Analyze Children’s Books For Racism And Sexism.”

Lien vers le commentaire

Il faut avoir des connaissances historiques médiocres pour penser que les blancs sont les seuls à avoir anéanti, détruit, réduit en esclavage, massacré des populations entières.

 

Les mongols, les chinois, les arabes ont leur part d'horreur. Les peuples africains aussi.

 

La grosse différence tient uniquement au fait que, de provincial et secondaire, l'Europe est devenue une puissance avec une belle avance technologique lui permettant de coloniser et d'éliminer les autochtones plus efficacement que leurs prédécesseurs et contemporains.

A noter aussi une autre différence : en Eurasie et en Afrique, nous avons de nombreux animaux domestiqués, des villes. Nous avons connu beaucoup de maladies. Ce n'était pas le cas pour les aztèques, incas, aborigènes et autres indigènes. Donc pas de résistance aux maladies. Avec des conséquences dramatiques. S'ils avaient eu de nombreux animaux domestiqués (outre le lama pour les incas), ils auraient développé des maladies que nous aurions rapporté en Europe ; nous aurions aussi eu nos millions de morts. Mais voilà, ce n'était pas le cas.

 

Cela étant dit, je constate que les haïtiens ont exterminé du blanc, que les irlandais, les finlandais, les arméniens, les juifs (qui peuvent être considérés comme "blancs" ou caucasiens) pourraient tout à fait discuter de leur "privilège" d'oppresseur. Ces peuples-là se sont fait rouler dessus pendant des siècles. Ils s'en sortent pas trop mal aujourd'hui (même si la "réussite" de l'Arménie est toute relative).

 

On pourrait s'amuser aussi à regarder en Russie le nombre de peuples caucasiens, permiens ou finno-ougriens qui pourraient sérieusement crisser des dents à la mention de leur privilège. Les circassiens, les géorgiens, les tchétchènes, les abhkazes, les mordves, etc etc etc
Ou les tsiganes, les gitans, ou les peuples de certains pays de l'Est (pays baltes, par exemple).

Ces blancs-là, ils doivent culpabiliser aussi?
 

 

Lien vers le commentaire

Il faut avoir des connaissances historiques médiocres pour penser que les blancs sont les seuls à avoir anéanti, détruit, réduit en esclavage, massacré des populations entières.

 

Les mongols, les chinois, les arabes ont leur part d'horreur. Les peuples africains aussi.

Faut pas oublier que la théorie checkoprivilégiste naquît en Amérique du nord, où les connaissances sur l'histoire du reste du monde sont en général...plutôt anecdotiques. Également, beaucoup de penseurs de la troisième vague de féminisme sont affreusement américanocentriques sans le savoir. Y compris les francophones.

 

Cela étant dit, je constate que les haïtiens ont exterminé du blanc, que les irlandais, les finlandais, les arméniens, les juifs (qui peuvent être considérés comme "blancs" ou caucasiens) pourraient tout à fait discuter de leur "privilège" d'oppresseur. Ces peuples-là se sont fait rouler dessus pendant des siècles. Ils s'en sortent pas trop mal aujourd'hui (même si la "réussite" de l'Arménie est toute relative).

 

On pourrait s'amuser aussi à regarder en Russie le nombre de peuples caucasiens, permiens ou finno-ougriens qui pourraient sérieusement crisser des dents à la mention de leur privilège. Les circassiens, les géorgiens, les tchétchènes, les abhkazes, les mordves, etc etc etc

Ou les tsiganes, les gitans, ou les peuples de certains pays de l'Est (pays baltes, par exemple).

Ces blancs-là, ils doivent culpabiliser aussi?

 

Seulement s'ils restent chez eux, une fois immigrés dans des pays plus riches, ils deviennent des méchants :P

 

Lien vers le commentaire

Faut pas oublier que la théorie checkoprivilégiste naquît en Amérique du nord, où les connaissances sur l'histoire du reste du monde sont en général...plutôt anecdotiques. Également, beaucoup de penseurs de la troisième vague de féminisme sont affreusement américanocentriques sans le savoir. Y compris les francophones.

+100 

Lien vers le commentaire

https://medium.com/fireside-fiction-company/antiblack-racism-in-speculative-fiction-7e30eff97008#.rt8jj8pch

 

"Anti black racism in speculative fiction"

 

C'est le commencement de la fin de la  littérature.

 

1/ sans le nombre d'auteurs noirs dans les "submissions", je vois mal comment faire une statistique fiable ou utile.

2/ la couleur de peau d'une personne ne saute pas aux yeux quand on envoie un courrier. Parfois le prénom est ethnique, mais c'est loin d'être toujours le cas, notamment aux USA :

Je prends des avocates et avocats d'un grand groupe américain :

Danielle Barte, Hind Campbell, Jessica Taubman, Calvin Wingfield, Andrew Person, David Powers, Jennifer Fox.

Il y a une personne blanche, une asiatique, des noirs. Je vous mets au défi de deviner...

 

3/ Je ne suis même pas sûr que ceux chargés de la lecture des nouvelles soient ceux qui reçoivent le courrier. Lisent-ils seulement le nom de l'auteur soumettant la nouvelle? A voir. En tout cas, vérifier la procédure paraît également une nécessité si on veut accuser de racisme.

 

4/ même moi, qui n'y connaît rien en mathématiques ou en statistiques, je peux voir certains soucis dans leurs calculs.

En effet, il est fort probable que plusieurs auteurs soient publiés à intervalles réguliers (Greg Eggans et les "gros" du genre...) ; ça joue sans aucun doute sur les probabilités. Si t'as 100 histoires, mais non pas 100 auteurs mais 10 auteurs ayant publié 10 histoires, les chances ne sont pas les mêmes. J'ai bon?

 

Dans ces conditions, je ne vois pas comment on peut juger que le biais est fondé sur la couleur de peau.

En supplément, un des commentaires de cet article :

 

 

Comment peut-elle penser que c'est à cause de sa couleur de peau si ses histoires sont refusées? Rien ne permet au relecteur de connaître ladite couleur. Comment diable pourrait-il y avoir un biais dans ces conditions?

Comment une telle évidence peut ne pas s'imposer à leur esprit?

Lien vers le commentaire

Oui, je sais.

 

Mais il y aura une loi sur le sujet: "25% des auteurs doit être femme, 25% noir, 25% homosexuel..."

 

Triste.

 

C'est une approche débile, oui.

Mais au-delà de ça, je ne vois pas comment ils peuvent ne pas réaliser que le biais dénoncé n'existe peut-être pas : les éditeurs ont-ils connaissance de la couleur de peau de l'auteur? Probablement pas. Comment diable peut-il y avoir un biais?

Peut-être qu'il y a quelque chose (leur méthode défaillante ne permet pas de l'affirmer avec certitude). Mais imputer ce "quelque chose" au racisme, c'est faire preuve de paresse intellectuelle.

Bref, à jeter.

Lien vers le commentaire

Créer un compte ou se connecter pour commenter

Vous devez être membre afin de pouvoir déposer un commentaire

Créer un compte

Créez un compte sur notre communauté. C’est facile !

Créer un nouveau compte

Se connecter

Vous avez déjà un compte ? Connectez-vous ici.

Connectez-vous maintenant
×
×
  • Créer...