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L'idéologie anti-écrans


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il y a 4 minutes, Calembredaine a dit :

C'est un article écrit par un droitard à destination de droitards. J'espère que ce n'est pas une dérive de Contrepoints.

Farid Gueham un droitard ? Tu évoques bien cet article de Contrepoints sur les écrans ???  https://www.contrepoints.org/2019/12/20/360749-exposition-aux-ecrans-va-t-on-fabriquer-des-cretins

Voici 4 années qu'il est publié trrrès régulièrement.

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il y a 24 minutes, Calembredaine a dit :

Hé bien cette fois il a complètement raté son coup.

Hé bien avant d'être aussi caricatural, prends le temps de vérifier sur Contrepoints et de parcourir ses articles. À la limite, il serait même plutôt de tendance inverse le gars Farid.

Et je ne vois pas le rapport entre le fait de dubiter sur le bienfait pour de jeunes enfants de bouffer de l'écran à longueur de journée avec celui d'être de droite. Oups, pardon, droitard.

J'ai comme l'impression que c'est une opinion partagée par un max de parents. Cette manie de tout apprécier avec des lunettes politiques est assez lassante.

 

J'ajoute que l'idée qu'un auteur x ou y adapte son discours en fonction de qui le publie m'interpelle... par exemple, il arrive à Azihari d'être publié sur VA, et d'autres auteurs le sont ailleurs également.

 

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1 hour ago, Calembredaine said:

C'est un article écrit par un droitard à destination de droitards. J'espère que ce n'est pas une dérive de Contrepoints.

Je ne sais pas dans quelle mesure c'est droitard mais clairement il y en a qui devraient se relire avant de distribuer des points de crétinerie.

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Il y a 6 heures, Gilles a dit :

intéressant. c'est une conclusion à laquelel on peut parvenir facilement par soi-même, alors ça fait plaisir de voir enfin une vraie recherche et argumentation scientifique derrière

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  • 1 year later...

Quelques papiers récents pour relancer la machine :

 

Quote
Orben, A. (2020). Teenagers, screens and social media: a narrative review of reviews and key studies. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 55(4), 407-414.
 

Introduction

In light of growing concerns about an increasingly digital adolescence, the academic field investigating how digital technologies affect adolescents’ psychological well-being is growing rapidly. In the last years, much research has amassed, and this has been summarised in over 80 systematic reviews and meta-analyses.

Materials and Methods

Systematic reviews, meta-analyses and key studies are reviewed to provide insights into the state of current research linking digital technology and social media use to well-being; possible future directions and improvements are discussed.

Results

When examining the reviews, it becomes evident that the research field is dominated by cross-sectional work that is generally of a low quality standard. While research has highlighted the importance of differentiating between different types of digital technology use many studies do not consider such necessary nuances. These limitations aside, the association between digital technology use, or social media use in particular, and psychological well-being is—on average—negative but very small. Furthermore, the direction of the link between digital technology use and well-being is still unclear: effects have been found to exist in both directions and there has been little work done to rule out potential confounders.

Conclusions

Reviewing the last decade of reviews in the area, it is evident that the research field needs to refocus on improving transparency, interpreting effect sizes and changing measurement. It also needs to show a greater appreciation for the individual differences that will inherently shape each adolescent’s reaction to digital technologies.

 

 

Quote
Beyens, I., Pouwels, J. L., van Driel, I. I., Keijsers, L., & Valkenburg, P. M. (2020). The effect of social media on well-being differs from adolescent to adolescent. Scientific Reports, 10(1), 1-11.
 
The question whether social media use benefits or undermines adolescents’ well-being is an important societal concern. Previous empirical studies have mostly established across-the-board effects among (sub)populations of adolescents. As a result, it is still an open question whether the effects are unique for each individual adolescent. We sampled adolescents’ experiences six times per day for one week to quantify differences in their susceptibility to the effects of social media on their momentary affective well-being. Rigorous analyses of 2,155 real-time assessments showed that the association between social media use and affective well-being differs strongly across adolescents: While 44% did not feel better or worse after passive social media use, 46% felt better, and 10% felt worse. Our results imply that person-specific effects can no longer be ignored in research, as well as in prevention and intervention programs.

 

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21 hours ago, Lancelot said:

"real-time assessments showed that the association between social media use and affective well-being"

Que penses-tu de la validité de ce type d'évaluation ? Est-ce que cela permet d'avoir des résultats comparables d'une personnes à l'autre et à différents âges ?

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2 hours ago, Sekonda said:

Que penses-tu de la validité de ce type d'évaluation ? Est-ce que cela permet d'avoir des résultats comparables d'une personnes à l'autre et à différents âges ?

Je ne suis pas spécialiste de ce genre de mesures mais j'aurais tendance à dire que c'est comme tout, ça dépend de la manière dont c'est fait.

 

Un autre papier récent (même auteur que le premier plus haut, s'identifiant dans le camp des méthodologistes intégristes) qui en parle :

Quote
Orben, A., & Przybylski, A. K. (2019). The association between adolescent well-being and digital technology use. Nature Human Behaviour, 3(2), 173-182.

 

The widespread use of digital technologies by young people has spurred speculation that their regular use negatively impacts psychological well-being. Current empirical evidence supporting this idea is largely based on secondary analyses of large-scale social datasets. Though these datasets provide a valuable resource for highly powered investigations, their many variables and observations are often explored with an analytical flexibility that marks small effects as statistically significant, thereby leading to potential false positives and conflicting results. Here we address these methodological challenges by applying specification curve analysis (SCA) across three large-scale social datasets (total n = 355,358) to rigorously examine correlational evidence for the effects of digital technology on adolescents. The association we find between digital technology use and adolescent well-being is negative but small, explaining at most 0.4% of the variation in well-being. Taking the broader context of the data into account suggests that these effects are too small to warrant policy change.

 

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  • 3 months later...

Vous savez quoi d'autre provoque des retards dans l'acquisition de compétence des enfants ? Le niveau abyssal de l'EdNat. Just a thought.

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Non, c'est de la faute aux écrans. l'EdNat est pareille depuis 40 ans. Avant les enfants faisaient des heures de calcul en rentrant de l'école et ça complémentait l'EdNat.

 

😏

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